Perspektívák Facebookon

Perspektívák

Ahány kultúra - annyi nézőpont.

Taylor prof imádja a magyar életstílust

jeff3.jpgMagyarország a legkülönfélébb embereket vonzza a világ minden tájáról. Nekem például lehetőségem adódott interjút készíteni egykori egyetemi tanárommal, Jeff Taylorral, aki huszonegy évig Magyarországon élt.

Jeff először 1990-ben érkezett az országba az USA-ból egy nemzetközi program keretében. A program célja az volt, hogy angol anyanyelvű tanárokkal lássa el a közép- és kelet-európai iskolákat. "Egy mohácsi gimnáziumba osztottak be két évre" - mondja Jeff. "Eredetileg úgy terveztem, hogy utána hazamegyek, de mielőtt még letelt volna az idő, kaptam egy remek állásajánlatot, egy évvel később pedig elnyertem egy ösztöndíjat a CEU mesterképzésére, és miután ott végeztem, újabb visszautasíthatatlan álláslehetőség adódott számomra Budapesten". Jeff azt is elárulta, hogy nagyon szeretett Budapesten élni: "Elég nehéz megmagyarázni, hogy miért jobb Budapesten élni, mint New Yorkban vagy máshol a világon, de én imádom a magyar életstílust és Budapestet mint várost".

jeff1.jpgIdővel elérkezett Jeff számára a pillanat, hogy felhagyjon az alkalmazotti léttel és céget alapítson: a vállalkozó szellemű, művészettörténész végzettségű amerikai beindította saját üzletét. "Elsősorban idegenvezetéssel foglalkoztam és műtárgyakat adtam el az idelátogató amerikaiaknak" - magyarázza Jeff. Később ő lett az első és egyetlen bátor vállalkozó, aki a műtárgyak és régiségek Amerikába szállíttatásával foglalkozott. "Találtam egy üzleti rést a magyar művészeti piacon, és nem tétováztam kihasználni. Senki nem volt, akitől tanulhattam volna, sok hibát elkövettem, de szerencsére meg tudtam valósítani a céljaimat". Amikor Jeff beindította a cégét, a magyar gazdaság nagyon kedvező volt a fiatal vállalkozók számára, és konkurensek híján Jeff nagy szabadságot élvezett. "Mostanság már nem olyan könnyű a helyzet, még akkor sem, ha az embernek jó híre van, és sokévnyi tapasztalatot tudhat a háta mögött".

jeff2.jpgJeff elmagyarázta, hogyan látja a bevándorlás kérdését: "Véleményem szerint a bevándorlás szorosan összefügg az ország gazdasági helyzetével és más országokhoz viszonyított pozíciójával. Ez határozza meg, hogy kik költöznek oda. Húsz évvel ezelőtt sok amerikai élt Budapesten, akik idehozták a tudásukat és tapasztalatukat, és fontos vállalati pozíciókat töltöttek be. Mostanában főleg diákok vagy pályakezdők jönnek ide".

Ahogy teltek az évek, Jeff megállapodott egy magyar lány mellett, akit feleségül vett, majd nem sokkal később gyermekük is született. Nyilván különleges, említésre méltó helyzet, ha olyan embereknek születik közös gyerekük, akik a világ két eltérő pontjáról származnak. Óvodáskorú gyerekével kapcsolatban a műtárgykereskedő elmondta, hogy a kisfia mindig is tudatában volt saját kettős identitásának. Érti a különbséget a "magyar" és az "amerikai" közt, és tudja, hogy két útlevele van. De sosem tűnt úgy, hogy zavarná a dolog, és nem voltak beilleszkedési problémái a kortársai közt.

Ahogy teltek az évek, változott a gazdasági helyzet és átalakultak Jeff céljai, egyszer csak rájött, hogy ideje hazamenni. Budapesten utoljára az IBS-ben dolgozott, ahol művészeti menedzsmentet tanított. Jelenleg New Yorkban folytatja ezt a hivatást.

Írta: Dauhalevics Valéria

 

Címkék: budapest new york személyes művészet personal ibs jeff taylor 2012.08.06. 11:08

süti beállítások módosítása