Perspektívák Facebookon

Perspektívák

Ahány kultúra - annyi nézőpont.

Kuba Képviseletében

hpbg.pngA Világbank adatai szerint a bevándorlók száma globálisan 2010-ben elérte a 215 millió főt. Egyre kevésbé lehet viszont  gazdasági, politikai vagy a természettel összefüggő problémákkal magyarázni a migrációs trendeket.


A globalizációval együtt megszületett a Bolygóközi Ember, aki a kezdetektől fogva képes beolvadni, integrálódni más kultúrákba és nemzetekbe. Új nézőpontok, más kultúrák, vallások és értékrendek- ezek  megismerésének vágya több nemzet számos nagy egyéniségét késztette arra, hogy elhagyja hazáját.


Új művészeti és divat-mozgalmak születtek ily módon. A Kirekesztés és az Összefonódás  mutatkoznak meg példáinkban: Kandinsky azért hagyta el Oroszországot hogy Németországban indítson egy új  mozgalmat -  a német expresszionizmust, amivel lerakta az absztrakt festészet (és általánosságban az absztrakt művészet) alapjait. Ez a Kirekesztés útján jöhetett létre.  Az Összefonódást John Galliano munkássága illusztrálja jól. Galliano vitte sikerre a  divat világában a Dior-t - a franciák finomságát ötvözte a spanyolok szín-kavalkádjával.

Nelson Reguera inspiráló kubai koreográfus és táncos - bár Kuba szülötte, mégis  a világ gyermeke.  Gyerekkora óta csodálhatták a kubaiak, mikor feltűnt a havannai Grand Teatro- ban,   a  Maria Vivan –ban  (Rosario Cardenas rendezésében). A szerelem Ausztráliába űzte- ahol ugyanúgy elkápráztatta a közönséget az Ausztrál Balettben (Wild Swan, Tribute to Nijinsky). Hömpölygő táncát  tengerparti hullámokban elvesző és lebegő halként élheti át a közönség -  és ez az egyedi koreográfia a magyarokat is elvarázsolta. 2006-ban a Frenák Pál Társulatban (magyar-francia tánc társulat) lett  táncos és koreográfus-asszisztens.  Ezzel  új szint és vibrálást hozott a budapesti táncművészet világában -  és nem csak ott.

 


A víz inspirálja: elválik az emberi test merevségétől és eggyé válik a vízzel.  Amikor elválik a víztől, tánca akkor is a hullámokéhoz hasonlít.  "Trópusi hal vagyok egy emberi testben "- mondja- "Egyszer a mélyben, egyszer a sekély vízben úszom. A víz az otthonom, ahol a szél nem létezik többé. A fény színei adják otthonom egy vörös korallzátonyon". Élt Ausztráliában, Magyarországon és most Franciaországban, de spirituális otthonának Kubát tartja.  Mikor megkérdezték hogy bevándorlónak érzi-e magát, szellemesen Thomas Paine stílusában válaszolt: "A világ az országom, és a művészet a vallásom"

Nelson elhozta Kubát Budapestre, Párizsba, Canberrába, Houstonba, Kolozsvárra, Padovába-- és a lista még folytatható. Azzal hogy elhagyta hazáját, hozzájárult ahhoz hogy többet tudjunk meg Kubáról- a kubai táncról és kultúráról.

Ezek után  bevándorlónak tarthatjuk-e azt a művészt,  aki nem szülőhazájában él?  A globalizáció idején, vajon mennyire időtálló a bevándorló- címke bárkin is?

Írta:Renita Ruxanda

Címkék: kultúra kuba kortárs tánc nelson reguera 2012.06.18. 12:20

süti beállítások módosítása